Art nr 80 + « Kan det spises bonus»

Posted by

Den siste tiden har jeg holdt på med det som mange vil kalle nerdefiske på høyt nivå. Jeg har jaktet en art som heter langhalet langebarn

Samarbeidspartner rpfiske.com

– Første satsning etter arten gikk ikke helt etter planen da jeg endte opp et helt annet sted på sjøen enn hvor jeg skulle og definitivt satt ny personlig rekord på antall fiskede sandflyndrer på en dag.

– Andre satsing gikk heller ikke så bra. Yr.no er ikke alltid like nøye på vindforholdene kan man trygt si. Jeg lå ute i packraften min og var perfekt dregget, men kort tid etter blåste det opp så kraftig at jeg i nød måtte kappe dreggen og bare haste meg inn til land i en fart.
-Takk og pris for at packraften er stødig og ment for rafting. Det føltes aldri utrygt å jeg kom meg trygt til land da den er enkel å håndtere til og med i vindkast mot 11ms og bølger med skum på toppen.

På vei ut.. det er bølger og noe røffe forhold allerede, men ikke verre enn  at jeg skulle klare å fiske. Det varte dessverre ikke lenge før jeg måtte ta en “emergency” og komme meg til land ASAP.  Dette var torsdag 7 juni.

-Fredag morgen hadde jeg en liten time til å  bruke på sjøen før jeg skulle videre til andre ting.
Nå var det rolige omstendigheter og jeg var temmelig sikker på at arten ville komme opp. Jeg lå “spot on” på stedet som Sebastian hadde gitt meg – samt endret fra kokt reke til biter av meitemark som agn slik at jeg forhåpentligvis skulle slippe så mye av flyndrene. Det nappet konstant i stangen og fasiten var den samme som sist.. sandflyndrer.. 20-30 stk på en time.
Jeg dro til land nok en gang uten targetart og var temmelig oppgitt kan man trygt si.

En telefonsamtale med Seb måtte til… “hva gjør jeg feil”? Takkel, kroker, agn og spot.. alt stemte. Sebastian skjønte heller ikke helt hvorfor arten ikke dukket opp- derfor ble vi enige om å ta en ny satsing mot kvelden sammen begge to.
Rundt klokken 21 fredags kveld var vi på plass igjen. Jeg viste takkelet mitt til Sebastian bare for å forsikre meg om at det var bra nok. ” Jau , ingenting galt med det sa han”
Det første som slo meg når jeg slapp ned riggen var at det var en del kortere vei til bunn enn når jeg selv hadde fisket tidligere. Jeg hadde plottet inn spotten på Navionics appen min og så med en gang at jeg ikke har fisket der vi fisket . Vi snakker bare om 12-15 meter i forskjell og 10 meter dypere, så det er ikke de største marginene men likevel feil nok skulle det vise seg.

-Vi slapp ned hver vår stang og 15 min etter var det komt opp 3 stk av sorten.  1 av dem på min stang og art nummer 80 i Norge et faktum. Og gjett hva.. ikke en eneste flyndre.
Selv satt jeg med blandede følelser etterpå og var ganske stum egentlig.. her har jeg satset en del timer og når jeg fisker sammen med Seb, da sitter den med en gang. Sebastian som er den første i Norge til å fange denne arten på stang er uten tvil den beste guiden også, for så lett kan det gjøres når du er med folk som kan det! Og tydeligvis spiller små marginer inn..

Art nr 80. Langhalet langebarn 22,6 gram. Foto: Sebastian Rinaldo Pedersen

-Steffen Toadalen hadde vært ute hele dagen på jakt etter fjesing. Jeg hadde kontakt med ham i løpet av dagen og kvelden. Jeg ringte ham etter at langebarnet var tatt og svaret var at han enda ikke hadde fått den. Vi sa at han burde komme til oss å fiske den fra båten med “kikkfiske” metoden. Fra båten når vi drifet langs sandbunnen krelte det av dem. Han kom raskt for å prøve lykken sammen med oss. Etter et lite drift langs stranden så vi som forventet masse fjesing. Steffen fikk låne stangen min som var egnet med kokt reke, og på første nedslipp tok fjesingen agnet. Art nr 106 på Toadalen.

Da ble det to personer med nye arter denne kvelden/natten. Fjesing på Steffen og langhalet langebarn på meg. Foto: Sebastian Rinaldo Pedersen

Så var det bare en ting til som måtte gjøres denne natten.. spise langhalet langebarn..

Fritert hel i olje

Midt på natten ble det å tilberede denne rare fisken som lignet en slange etter at den var fritert. Vi gjorde ikke noe “stort” ut av det, men for meg er det selvfølgelig et “must” å teste alle arter jeg får.
Den gikk hel i stekepannen og fritert i olje. En kort video under her viser hvordan det gikk. Dessverre har ikke kameraet klart å fokusere så bra derfor er det noe dårlig kvalitet på klippet.. men det er i det minste dokumentert! 🙂

I forhold til om den kan spises er selvfølgelig svaret ja. Det var godt sprøtt snacks, men fisk som strømsild og små flyndrer gjør samme susen og er mye enklere å få.. derfor trenger du ikke å bruke masse tid på denne sorten om du vil lage litt fiske-snacks 😉

En stor takk til Sebastian Rinaldo Pedersen som er helt enorm når det kommer til denne type fiske. Er neppe mange i Norge som slår ham på dette svært sære fisket!  Mission done ! Nå kan jeg fokusere på nye ting igjen.. endelig! =) Vh Raphael

3 comments

1. Kjekt innlegg 👍
    Fant den beste typo’en jeg har sett…:
    “Etter et lite drit langs stranden så vi som forventet masse fjesing.”