Ut på jakt etter ny art i en packraft

Posted by

De to siste dagene har jeg tilbrakt i nydelige omstendigheter på sjøen i en liten packraft. Jeg jakter nemlig en ny art nå.. som jeg forøvrig burde ha krysset av på listen for lenge siden. Arten ble for første gang i Norge tatt på stang av min fetter Sebastian Rinaldo Pedersen etter at dykker Rudolf Svensen hadde funnet gode bestander av den i Hafrsfjord i Stavanger. Arten heter langhalet langebarn (Lumpenus lampretaeformis) og er definitivt en fisk for de spesielt interesserte.

Det er rundt 2 år siden at Sebastian knakk koden på denne arten og jeg har hatt flere muligheter til å prøve lykken selv. Nå er det ikke mikroarter som har raget høyest på min “to do” list- derfor har jeg hatt svært god tid til å ta denne arten etter mitt tempo😉

Satsingen starter

For et par helger siden var Espen Knarvik og Henrik Vågenes her for å blant annet fiske nevnt art sammen med Sebastian. De dro opp over ti stk på en økt(!) noe som ikke har skjedd før ! Jeg har en packraft liggende her hjemme og fant ut at nå kunne jeg få god bruk for den. Satsingen skal skje på ca 25 meters dyp og er for langt fra land til at man kan kaste ut dit. Derfor må man ha en form for båt. Først i prosessen var det å finne frem mikrofiske sakene mine som ikke har blitt brukt på ett år. Liten glidebom med 3 stk kroker i str 16 og ultralett stang. Packraften tar liten plass i bilen og blåses opp på et par minutter. Klar for action!Solen skinner, men det er noe vind den første dagen jeg skal ut. Det føles likevel trygt å være i båten som er ment til rafting og diverse røffe forhold. Jeg får god plass til en liten 25 liters sekk mellom bena og stangen henger fint på siden i festene til båten. I sekken har jeg selvsagt med litt fiskeutstyr😉

“Finn det og det punktet”

Jeg tok en rask telefon til Sebastian for å peile meg inn på riktig sted. “Fisk mellom “der og der” fra 22-30 meters dyp sa han. Instruksene var ikke til å ta feil av, men jeg klarte jo selvfølgelig det. Langt nede i fjorden skimtet jeg noe som minnet om beskrivelsen jeg hadde fått og jeg padlet noen kilometer for å komme til destinasjonen. Klar for å fiske. Kokte reker skal agnes i små biter på mikrokrokene mine. Det er som sagt lenge siden sist.. det har gått i større kroker og større agn det siste året. Det gikk seg raskt til og jeg var straks i gang med fiskingen. Problemet var bare det at jeg hadde en syk drift på grunn av vinden.. det ble og prøve å holde packraften noenlunde i ro med forsiktig padling imens stangen lå og fisket.. ikke den beste komboen da vi snakker om å se etter napp fra fisk som kun er tosifret i gram. Men fisk kom det opp.. massevis faktisk..bare ikke rett sort.En hel haug av små sandflyndrer av typen mikro! For hver gang jeg skulle agne på ny, driftet jeg langt fra stedet jeg hadde peilet meg inn på..armene fikk trent seg godt denne dagen da jeg stadig måtte padle tilbake. Etter noen timer og masse sandflyndrer tok jeg på nytt en telefon til Sebastian.. det var da vi fant ut at jeg hadde dratt til feil side av fjorden og at der jeg i utgangspunktet hadde satt ut med craften var rett sted.. med andre ord hadde jeg trengt å padle i noen minutter og ikke 4 kilometer (!) Hadde jeg brukt øynene og snudd hodet litt til venstre via den første samtalen med Seb ville jeg lagt merke til det det han pratet om at jeg skulle se etter for akkurat da var det ca 70 meter unna meg😳 -Jeg måtte gi meg for dagen og hadde en lang padletur i motvind og bølger foran for å komme tilbake til bilen. God trening!

Dag 2

Jeg kjøpte meg en dregg og tau.. dette burde jeg selvsagt tenkt på dagen før! Stor dregg, men her leker vi ikke(!) Jeg ville ha godt feste i dag og det fikk jeg. Dreggtauet festet jeg i en av stroppene til packraften. Etter en mye kortere padletur i dag slapp jeg ned mikroriggen. Optimistisk og kjempeklar for å notere ny art innen 10 minutter. Nå lå jeg “spot on” og for 2 uker siden var jo dette “hentefisk”. Det nappet med en gang jeg traff bunn og jeg tenkte ” åja, var det så enkelt”. Fasiten kan dere få med en gang for småflyndrer kan jeg få diplom i! På to dager telte jeg 152 stk sandflyndrer.. Det var vist ikke så enkelt likevel og tydeligvis hadde egoet mitt godt av å jekke seg ned litt😅 2-0 til langebarnet, men jeg kommer tilbake!

Sebastian ringte meg “huh har du ikke fått den enda?” Nei Sebastian .. men om du vil ha en sandflyndre eller to i postkassen så gi beskjed 😫 Neste gang sitter den og forhåpentligvis er flyndrene et annet sted slik at den rette arten faktisk kan få muligheten til å bite på kroken min. Vh Raphael som her på bildet virkelig nyter tilværelsen og som sitter svært godt i packraften som funket utmerket til formålet! Etter turen var det bare å tømme den for luft, brette den og legge den pent i bilen. Enkelt, effektivt, raskt og veldig greit!👍 Fortsettelse følger..