Jeg ser rødt! Fisketur til Karmsundet

Posted by

I lang tid har jeg fisket målrettet etter småflekket rødhai (Scyliorhinus canicula) uten å lykkes. Forrige forsøk endte opp med at min fiskekompis Bjørn Olav Digernes fikk den ved siden av meg. Torsdag 21 mars var det på tide med et nytt forsøk etter denne haien som hele tiden skal unngå meg.

-I 2015 startet jeg  listen min over fiskearter fanget på stang i Norge helt på nytt. 2015 og 2016 var  årene hvor jeg var særdeles ivrig og 76 forskjellige arter kom opp. Men så ble det litt stopp når jeg startet med prosjektet “kan det spises”, for da måtte jeg jo starte på ny enda en gang siden prosjektet gikk ut på å teste flest mulig arter som mat.

Artsfiske er utrolig spennende, men det har ikke vært mitt hovedfokus å øke mest mulig det siste året. I 2017 satt jeg meg ett mål om to spesifikke arter- småflekket rødhai og spisskate. Sistnevnte klarte jeg forøvrig å “feilkroke” i fjor. (Fisken skal være kroket i munnen og min spiss hadde tydeligvis bestemt seg for å “jokke” på agnet mitt og ble derfor kroket i “rognposen” sin kan man vel si.  Rødhaien  som definitivt var hovedmålet så jeg aldri noe til utenom på bilder lengre østover og fra Geir Tveit som fikk den flere ganger på Karmøy.

-Den vesle rødhaien har fascinert meg lenge og har som nevnt vært et stort ønske for meg og få krysset av på listen. Satsingen startet i Dirdal (Rogaland) da en kompis av meg som dykker- hadde sett 3-4 stykk der inne. Flere turer og timer gikk, men her er det svarthåen som regjerer i tusenvis av antall. Det blir jo rene lotto spillet å få noe annet selv om jeg til tider klarte det i form av hågjel og pigghå. Jeg husker jeg fikk flere tilbud om å komme østover for å fiske den for der var den “hentefisk”. Men av en eller annen merkelig grunn hadde jeg bestemt meg for at denne arten skal opp på “hjemmebane”..altså i Rogaland. Etter uendelig mange forsøk i Dirdal kastet jeg inn håndkleet og dro til Karmøy for å satse der hvor Geir Tveit hadde fått noen på vintertid, men nei..  i 2017 slapp “targetartene”  unna å komme på artslisten min.

2018
Sta som jeg er så fortsetter jeg å fiske etter rødhaien her i Rogaland, den SKAL opp!  Jeg kommer aldri tomhendt hjem fra fisketurene til Karmøy for det dukker alltids opp noen fine langer, torsk sei og hyser som er hyggelig, for selvfisket fisk til middag setter jeg pris på, men en rødhai hadde smakt enda bedre (å få på kroken) akkurat nå. De siste ukene har haien blitt fisket spesielt mye østover (som ikke er unormalt) og jeg har fått flere meldinger fra hyggelige folk om å komme dit å ta den..jeg setter stor pris på tilbudene,  men det er en prinsippsak å få den “hjemme”  fordi jeg har satset usunt mye her og da skal jeg avslutte det jeg har startet her i Rogaland😊

Ok.. dette var en lang intro til dagens fisketur som faktisk har blitt til i går på grunn av at klokken har passert midnatt mens jeg sitter og skriver..jaiks.

Klokken 1530 var Bjørn Olav Digernes og meg i Karmsundet (Karmøy) nok en gang for å fiske. Han fisket etter stor fisk og jeg fisket etter rødhai.. altså “alt som normalt” når det er her vi fisker. Denne gang hadde jeg gjort en endring da, for jeg ville gjøre alt for å unngå bifangst som hyse, lange, torsk etc – Har dere forresten hørt noe så gale (?) he he .. jeg sitter og ler litt for meg selv her jeg skriver, men så intenst er det faktisk når man virkelig skal fiske målrettet etter noe og vet at både folk og meg selv venter på et resultat i min favør- for nå bør den virkelig sitte (På dette stedet har det blitt tatt flere i år) . Takkelet jeg bandt til dagens formål var så til de grader beregnet for hai at dette måtte jo bare gå veien. Her snakker vi om et takkel som hadde på seg alt av “stæsj” jeg hadde unngått å bruke på dypet for å unngå hai (da selvfølgelig svarthå, hågjel og pigghå) Men dersom et slikt takkel drar til seg de andre haiartene så måtte det jo fungere på denne også tenkte jeg..

Bjørn Olav har satt i gang Minn Kota ipiloten  som holder oss på punktet hvor han selv har fått flere rødhai i år

Jeg senker ned dobbelt slepet mitt som er agnet med nesten halv makrell på hver krok. Disse haiene er glupske og vil ha mat. For en gangs skyld får faktisk agnet mitt ligge noenlunde i ro der nede på 70 meters dyp,  det funket virkelig med overdreven bruk av selvlysende slange og “diskolys” , for den vanlige fisken jeg pleier å få tar ikke hos meg, men biter på hos Bjørn som fisker på andre siden av båten. Det går ikke lang tid før jeg får på en fisk som oppfører seg annerledes enn noe jeg har fått på før.. den faller av like under båten og var nok arten jeg var på jakt etter. .

Så går det en liten stund før det igjen napper kraftig i den følsomme tuppen på 20punds stangen min. Jeg gir et godt tilslag og fisken sitter bra. Den er  hissig i starten, men roer seg ned og oppfører seg ganske likt den forrige bare at denne kjennes tyngre ut.. etter et par minutter ser Bjørn over båtripen og ned i sjøen før han snur seg mot meg og sier “Eg ser rødt, Gratulerer med ny art! Og sikrer at fisken kommer trygt opp i båten.

Endelig!! Småflekket rødhai og art nummer 79 på stang i Norge. Foto: Bjørn Olav Digernes

Jubelen hørtes nok til Stavanger og følelsen er ubeskrivelig. Alle de timene jeg har forsøkt å få denne arten spiller ikke lenger noe annen rolle enn at det bare gjør hele opplevelsen så mye mer uforglemmelig. Ja det er en liten ubetydelig hai for noen, men for meg betyr dette så utrolig mye. Jeg har jaktet denne arten et hundretalls timer i Rogaland og holdt meg fast bestemt på at her skal jeg få den. Det har vært et mål og så klaffer det endelig!

Vekten tikker inn på deilige 1350gram fordelt på 68 cm

“Den som venter på noe godt”… ja min første småflekket rødhai er den femte største vektmessig av de som er registrert på artsfiske.com og gir i følge Kjetil Guttormsen gullmerke på arten. Så denne skal nok registreres snarest. Slettes ikke verst!

Det ble høylydt jubel i båten og jeg skalv i minst 15 minutter etterpå. Helt hinsides deilig å endelig lykkes. Småflekket rødhai- DONE!

Trykk på bildene for større utgaver. Foto: Bjørn Olav Digernes

Jeg må rette en stor takk til Magne Vorland som lånte oss båten sin, og ikke minst en kjempe takk til Bjørn Olav Digernes som tålmodig har vært med meg flere ganger på dette i år-og som godt vitende har peilet perfekt inn på stedet hvor haien bor. Det har ikke gått opp for meg enda at jeg faktisk har fått arten etter så mange timer med satsing, og att på til fikk jeg en brukbar størrelse på den. Helt perfekt!

Helt til slutt før vi avsluttet fisket for kvelden skiftet jeg takkel og ordnet meg et par hyser med hjem til middag, det er viktig å få fisk også😉

Snadder mat! Beinfrie stykker av hyse/kolje

En kort liten video fra turen her

Vh en lykkelig, men trøtt Raphael som endelig kan finne litt ro i sjelen og som ikke trenger å fiske målrettet etter hai på en stund 🙂

☝🏽Det er fullbragt😀

13 comments

1. Grattiz med fullført haimål. Kult at den både hadde bra størrelse og faktisk ville samarbeide på bildene( i motsetning til den jeg fikk)