Vinterfiske i Rosendal 2018

Posted by

Det er lenge siden jeg har økt på antall fiskearter nå. Listen min teller 78 arter i Norge siden Januar 2015 og har stått stille siden 2 august 2017. Annonse

-Jeg har ikke lagt noe særlig tid i å øke heller.. av relevante grunner. Men (!) det er to arter jeg har veldig lyst på og som ikke gir meg fred i sjelen før jeg får krysset av. Disse to er småflekket rødhai og spisskate. Sistnevnte har jeg feilkroket før ( fisken må være kroket i munnen for å telle)

-Målet med denne turen var hundre prosent spisskate satsing. Både min fetter Sebastian og meg selv mangler denne arten og det ble tatt flere av den i fjor sommer under artsfisketreffet i Rosendal,  derfor burde det være gode sjangser tenkte vi. Mathias Botnen som er “lommekjent” der inne gav oss nøyaktig spot på sjøkartet.

Pakket inn i flere lag med klær og spent på om dypet av fjorden som du ser til venstre skulle gi oss klaff. Foto: Jeanett Bersås

Ivrige som vi er gikk vi selvfølgelig i gang med fiskingen så raskt vi ankom Rosendal hyttetun. I fine forhold la vi oss på 515meters dybde og fisket med store forventninger og lurte på hvem av oss som skulle få den først. Vi kjørte kun dobbelt slep ned til bunn og hadde ett mål .. spisskate. Det er så og si ikke lange i denne delen av fjorden så dypt, men brosmen kunne bli et problem basert på tidligere erfaringer. Det skulle vise seg at det slett ikke var brosmen som skulle plage oss denne gang, men hai og slimål. De små agntyvene var der med en gang og koste seg med agnet vårt. Det ble mye agnskifte og sveiving, og det er ikke er gøy nå man ligger så dypt. Første økt varte vel rundt 6 timer før vi dro tilbake til hytten for å få oss noe mat sammen med Jeanett og Henrik som også var her på fisketokt sammen med oss.Uten mat og drikke duger vi ikke.

Lørdag: Ny dag og nye muligheter. Sebastian og meg dro ut igjen til samme sted som kvelden før, mens Jeanett og Henrik dro motsatt retning etter andre type arter. Fasiten var den samme nå som kvelden før.. små napping i 20 lb stangen min og “haiparty” på bunn. Agnet fikk ikke ligge i ro. Det ble å fiske etter noe småsei til agn da vi brukte makrell som lukter mye mer. Derfor ville det vært bedre med sei som henger lenger på kroken og som heller ikke trekker til seg like mye oppmerksomhet fra pesten der nede. Men småsei eller hvitting skulle vi ikke få, det var kun  lusueren som ikke takket nei ( er det mulig?) Bare for å se om det hang en “skate forbannelse” over oss ville jeg teste piggskate på grunnere sjø og den satt på ti minutterDenne kan jeg ! Piggskate Foto: Sebastian Rinaldo Pedersen

Jeg ringte de andre to for å høre hvordan det gikk med dem og svaret var mye det samme der også.. pigghå, svarthå og hågjel. Vi ble enige om å dra inn til hytten for å få oss noe mat før ny satsing.” Ja jeg er kokken din” Foto: Jeanett Bersås

Tredje økt: Etter mat og litt melodi grand prix stakk vi ut igjen. Denne gang la vi oss  litt grunnere på 350meter og det var rett og slett deilig. Det kjennes i hele psyken å slippe 515 meter! Her fikk agnet ligget i ro og optimismen kom tilbake.  Så “knarret” det  i snellen til Sebastian og spenningen var høy nok til å levere strøm til halve Rosendal i det korte øyeblikket hvor stangen hans stod i full bøy etter tilslag. Når søkket slapp den løse mudderbunnen var det dessverre noen velkjente brosme napp som ble tydelige på stangen hans og mer er det ikke å skrive om akkurat det.. jeg liker brosme, men ikke når målet er spisskate. Jeg ble trøtt og dro inn til land i 2 tiden (natt) mens Sebastian kjørte ut igjen og ble liggende hele natten- det skal ikke stå på innsatsen for den gutten gir seg ikke.“Nok er nok”

Søndag:
Sebastian kom inn igjen om morgenen uten noe spiss. For selvtillit og ære ble vi alle 4 enige om å legge oss inn i Rosendal på rundt 60 meters dybde for å kose fiske etter ymse arter da 3 av oss som hadde spesifikt mål om art bommet totalt. Ps. Hva Jeanett fisket etter kan du lese om herEtter 15 timer med totalt fiasko trengte i alle fall jeg en liten sjekk om at jeg egentlig kan fiske annet en hai og slimål.

Brukbar knurr : Foto Henrik Vågenes
Første torsk – Foto Sebastian Rinaldo Pedersen
Torsk nummer to 4100gr : Foto Sebastian Rinaldo Pedersen
enlight232
Hvitting Foto: Sebastian Rinaldo Pedersen

Søndag fikk vi hvitting i fleng- nå som vi skulle hjem etterpå og var ferdig med spisskate fiskingen- Naturen er nådeløs! Fisket på søndagen var heldigvis en ok avslutning på turen som gav forskjellige arter og for mitt vedkommene to brukbare gytetorsk.

Kort oppsummert: Jeg skal gi Alexander Rybak at han vet å skrive en bra sang, og at fra fetterne Pedersen kommer ikke sangen ” Thats how you fish a spiss” ut med det første. (he he)

Takk for turen Sebastian, Henrik og Jeanett! 😊

Utstyr: Daiwa tournament interliner 15-25lb  Daiwa Ishidai 40 med 0.24mm  J Braid x8

Vh Raphael

7 comments

1. Av blogger i norge er dette definitivt den beste! Er ikke så fiskeintressert selv, men det er underholdende og følge deg. Har forsåvidt prøvd ett par av oppskiftene dine og de er veldig gode!

2. «fra fetterne Pedersen kommer ikke sangen » Thats how you fish a spiss» ut med det første»