Nordsjøfestivalen 2017

Lagt ut av

Nordsjøfestivalen er en fiskefestival/ konkurranse som har eksistert en del år i Haugesund.

I forrige uke, ble jeg ringt av Geir Tveit (Nordvegen HK), som fortalte meg at et av lagene manglet en deltager. Spørsmålet var da om jeg hadde muligheten til å bruke lørdagen til 5 timer med konkurransefiske.

Når jeg hørte hvilket lag det var som trengte en ekstra mann, var jeg ikke vanskelig å be. Det var nemlig ingen andre enn mine faste fiskevenner i Bergen, altså Espen Knarvik og Henrik Knudsen Vågenes (Bjørgvin HK) . I tillegg var Rune Rundhaug med oss på laget. Ham fikk jeg truffet under artsfisketreffet i Rosendal i år, derfor var heller ikke han ukjent for meg.

Det ble lite tid til planlegging og å binde opp drøssevis med tackler før konkurransen. Dagene har vært travle med masse jobb, men fredag morgen fikk jeg et par timer til å mekke sammen noe.

Under denne konkurransen er det antall kilo som teller. Altså.. i løpet av 5 timer med aktivt fiske, plukker man individuelt ut de ti største fiskene og tar dem med til land for godkjent veiing.

Jeg ankom Haugesund fredag kveld. Alt av hoteller var booket, men vi fant heldigvis plass på en camping like utenfor sentrum av Haugesund.

Espen med litt kjøkkenutstyr👍

Bungalo-life! 2 Køysenger, et bord samt en liten komfyr. Det var ikke stort, men heldigvis er vi vant til å bo trangt sammen.. Espen, Henrik og meg.

Slik som vi alltid bruker å gjøre, nøt vi noen pils i avslappende forhold før morgendagens «alvor skulle i gang». Gamle gode fiskehistorier og masse fiskesnakk er selvfølge blant oss og slikt gjør at man raskt kan glemme ut tiden litt. Det ble noe seint når vekkerklokka skulle ringe halv 6.

Ja ja.. det gikk seg til, og opp fra sengen kom vi tidsnok. Det er jo egentlig aldri vanskelig å stå opp, når saken er fiske!😊

Som ALLTID, Espen disker opp med en solid frokost. Et must før havturen👍

Så var det å komme seg til oppmøte stedet i Haugesund sentrum. Vi ankom punklig kl 08 ved kaien og traff på resten av deltagerene. En god gjeng på over 50 stk var samlet for å konkurrere denne lørdagen.

Jeg skulle dele båt med Geir Tveit og Kristian Hausken, som begge har blitt Nordsjømestere før her ( og forsåvidt vunnet mang en konkurranse) Fordelen med å være i denne båten, er jo at båtfører ( Geir) var godt kjent i området på havet her. Mens ulempen var at disse to karene er i Eliten av havfiskerne i Norge og er veeldig drevne konkurransefiskere. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var redd for at de skulle ta all fisken, og at jeg kom til å stå der som en utklasset tulling😅

Espen og Henrik delte båt, mens sistemann Rune, fra vårt lag gikk i en annen båt.

Utror. Fisket skal begynne, og en god gjeng med båter raser til havs.

Selv kjørte vi ut på åpent hav. Geir ankret opp, og vi fisket på ca 70meters dybde. Her skulle det være fin hyse og mulighet for bra torsk,og kanskje lange. Rykter om lite fisk hadde gått en stund. Flere som hadde prøvefisket i områdene på forhånd, meldte om dårlig fiske. Det er jo klart, at det ikke er noe vi liker å høre før en konkurranse.

Vi gjorde oss klar, og da vi slapp ned fisketacklene startet klokken. 5 timer med fiske og fullt fokus var i gang. Ryktene vi hørte om på forhånd, viste seg å kunne stemme. Fisket var svært tregt. Det kom opp en del småsei 500-600gr, som aller helst skulle gått ut igjen, men her var det bare å starte samlingen. Inni mellom dukket det opp noen større torsk hos de andre to ombord, men likevel ikke noe kjempestort. Merkelig dårlig fiske.. men slik er det jo noen ganger. Så fikk jeg dreisen på hysene. I løpet av nokså kort tid, fikk jeg par ganske solide eksemplarer og håpet kom tilbake til meg. Dessverre varte det ikke lenge, for fisken var svært sær og forsiktig. Det var større fisk på hos samtlige av oss tre, men de ville ikke bite ordentlig. Hausken fortsatte å dra opp sei og mindre torsk, jeg gikk også over til den taktikken. Det ble å gå ned i krokstørrelse, for tiden gikk og jeg SKULLE ha ti fisk med meg inn.. dermed basta! 5 timer med konkurransefiske går svært raskt skal jeg si.

Etter fire timer, hadde samtlige av oss på båten mer enn nok fisk i stampene. Problemet var bare at få av dem hadde noe særlig størrelse, og DET er jo en bekymring når konkurransen går på samlet vekt av maks ti fisk. Den siste tiden gikk jeg over til å fiske kun etter stor fisk. Jeg var nå blitt lei av seien på 500-1000gram, og hysene av et brukbart kaliber bet ikke lenger.Man må jo tørre å satse. Jeg gikk for store kroker og store agn, i håp om fisk i ti kilos klassen eller mer. Det ble raskt mer liv i stangen min, men dessverre var det pigghåen som lot seg friste.. vekten på disse var brukbar, men en fredet fisk er ikke tillat å ta med i en konkurranse. Derfor hjalp det jo selvsagt ikke..

Så var fisketiden ute, og vi plukket ut 10 fisk hver fra stampene våre, som skulle inn for veiing. Jeg var glad for at jeg fikk et par bra hyser ( som begge var ny pers for min del), for utenom dem var det mye smått.

Ingen av oss var noe særlig høy i hatten med fangsten. Dette kunne vel umulig holde til noe premie(?)

Likevel var jeg på et vis ganske fornøyd med meg selv, for bekymringen jeg hadde om å bli fullstendig utfisket av de to andre jeg delte båt med (Tveit og Hausken) ble ikke en realitet..phew😅 Jeg holdt rimelig greit følge med dem, og dette på et helt ukjent fiskested for min del. Jeg fikk til og med større fisk enn Kristian ( Hausken) Noe han selvsagt fikk høre fra meg flere ganger etterpå😁😝 ( he he)

Så var det å komme seg tilbake til kaien da. Her var det godt oppmøte fra skuelystne publikum, og publikum

som ville ha gratis fisk med seg. Enda et positivt skue ( positivt i konkurranse forstand for oss) var at flere av deltagerene, hadde vært uheldige på sjøen. Det var flere som ikke kom inn med full kvote , og noen hadde bommet totalt med taktikken sin. I håp om stor fisk på dypet, hadde noen kun fått et par svarthå og hågjel (småhai, ikke fredet og kunne veies)

Håpet kom da tilbake, og vi så at vi faktisk ikke hadde gjort det så dårlig i båten vår likevel. Det var tydeligvis et dårlig fiske flere steder, og med et slikt utgangspunkt viste det seg at vi hadde gjort en ok jobb på sjøen.

Henrik og Espen kom også omsider inn, de hadde slitt en del de også. Målet deres var å fiske stor lange, men også de måtte ty til plan b. Det ble heller lyrfiske på dem. Heldigvis er de såpass erfarne og dyktige, at plan B gav dem mye bra lyr.

Siste mann, Rune var dessverre ikke like heldig. Også han hadde satset på dypet, uten at storfisken hadde vist seg. Med ham kom det noen hågjel og sypiker, men likevel.. her kunne alt av vekt telle for laget. Og jommen holdt totalen vår til 2. Plass, med 60-70gr over 3plassen. Så en ekstra sypike kan være meget avgjørende😅Gøy👍👍

2.Plass som lag i årets Nordsjøfestival, det kan vi ikke klage over! Espen og Henrik har som dere ser, pyntet seg med svært «nydelige» sydvester for bildets anledning. Jeg holdt meg til pokal og gavekort på Egon restaurant. (Sistemann Rune Rundhaug var ikke tilstede under fotograferingen)

Espen ble nr 5 i konkurransen. En skål er vel fortjent, selv om den var full av frukt og kliss klass😏

En stor takk til Geir Tveit og Kristian Hausken for hyggelig selskap i båten, og en stor takk til Haugesund Havfiskeklubb for en flott festival! Vi prates neste år👍Og(!) Jeg fikk ny pers på både hyse og taggmakrell, men jeg fikk ikke veid dem og tatt skikkelige bilder, da et ivrig publikum tok fisken med seg som mat før jeg rakk å tenke over det☺️Pytt pytt. Bon apetitt til deg ( hvem enn du er) Nyt fisken👌🏻