Rapport fra Sotra! ‘Bruning vs lysing’. Og kom den røde fisken opp?

Lagt ut av

Det har blitt en velkjent ferd etterhvert..

Avgårde tidlig fredags morgen fra Stavanger med kurs mot Bergen/Sotra. Målet for turen var ny fiskeart i form av uer og stor lysing.

Vel fremme rundt klokken 13.30 og rett på sjøen med skipper Espen Knarvik

Espen er klar!
Værmeldingen sa møkkavær, Endre Hopland (hooked.no) kommenterte i mitt forrige innlegg ‘Raphael, du vet å velge helger med dårlig vær!
Noen ganger har man lite valg, været kan man heller ikke bestemme over og en ting er sikkert,  vi får ikke fisk uten å prøve. Uannsett..
 jeg kan nesten ikke huske å ha fisket i noe særlig bra vær i Bergen, derfor er jeg vant til at regn og vind blir en del av pakka når man skal fiske der 🙂

Arten som var spesielt utsatt for å ryke, var ueren. Ueren må fiskes på åpent hav og i grovt vær kan det være en skikkelig dødsfelle. Værmeldingen meldte mye vind i området og uer fisket så ut som det ville gå i dass. Espen ville alikevel kjøre båten ut mot havet for å se på forholdene. Takk og pris for det!

Blå himmel og perfekte forhold på havet

Det viste seg å være perfekte forhold på havet.Yr.no tok feil, men heldigvis i vår favør.

sprell fersk makrell som agn!

På havet ble det gode hugg fra lange,Lyr og torsk med tosifret vekt, men det viktigste av alt…
Art nr 75! Uer. Foto: Espen Knarvik

Når jobben var gjort, dro vi videre til et sted som skal huse mye stor lysing. På første nedslipp kom det opp en liten 2 kilos , men det var ikke småfisk vi kom for. Vi prøvde en stund, men lite fisk. Er plassen rett og slett overfisket? Mye mulig, lysingen er en fisk med svømmeblære. Det vil si at den sprenges når den fiskes opp fra dypet. Med andre ord, den overlever ikke catch&release. Vi gav oss og fisket litt på dypet midt i byfjorden (Bergen) for moro skyld , før vi reiste mot land. Blålanger og brosmer tok ganske hyppig, men denne lille tassen  av en kolmule gav oss en latter når den tok på tandemtacklet mitt ( tandemtackle er i dette tilfellet et tackle med to kroker for å feste en hel agnfisk- krok i toppen og krok bakerst)
glupsk liten tass . 6/0 krok og agn på størrelse med kolmulen.. haha!
Ut igjen på lørdagen. Ikke like bra vær i dag.
Vi startet lørdagen med egg og bacon frokost, et must før man skal fiske! Denne dagen var det god vind og regn, men heldigvis betydde det lite for lysingfisket. Komforten under overfarten derimot.. hehe..Bølgesprut i ansiktet og en skikkelig ‘bumpy ride’ . Vel, det hører med 🙂
Det går med masse agn, vi måtte fylle opp stampen enda en gang.
Bruning med lysing 😉

Denne dagen fisket vi etter lysing på et nytt sted. Her var det skikkelig liv og lysingen kom opp både som doublett og enkeltvis. Jeg lyktes ikke med å få den over 10 kg, men alikevel .. dette er heftig fiske! Der var flere store på , med de største ville ikke opp denne gang. Det som er stilig er at helt frem til i fjor var lysingen min nemesis, fisken jeg aldri skulle få..Jeg fikk min første lysing i 2015. I år derimot

12-0 til meg!

Lysing er en av mine favoritter, både som mat og det å fiske den. En hissig og sprek fisk som man kjenner i kroppen dagen etter! Ca 6kg rene og benfrie fiskefileter er med hjem. Snadder!!

Sprøstekt lysing, chorizo,rødløk og potemos

Etter mange timer i hardt vær på sjøen avsluttet vi kvelden hos Espen  med en velfortjent lysingmiddag!

10 pluss lysingen får komme neste år, jeg er strålende fornøyd med turen! Nok en gang må jeg gi en stor takk til Espen Knarvik for gjestfriheten og fisketurene ! Nå trenger kroppen restitusjon, lysingfiske er ingen spøk! Jeg har gangsperr i bein og armer 🙂